رنگ پیشفرض

رنگ آبی سیر

رنگ سبز

رنگ خاکستری

رنگ نارنجی

 
 
محل کنونی شما: Home
 
 

 

 
 
 
 


موسیقی کودک و رشد آن در قرن اخیر

نامه الکترونیک چاپ PDF
بازدید: 2104
بازدید دوباره: 3 بار

مقدمه

موسيقي كودك ، به موسيقي اطلاق مي شود كه آهنگسازي و اجراي آن توسط افراد بزرگسال ، براي كودكان انجام گرفته باشد.در متون معتبر اروپايي مقصود از موسيقي كودك، معمولاً آهنگ هايي ست كه به طور ويژه براي مخاطب نوجوان نوشته شده و آهنگسازان اين قطعات ، از ميان بزرگسالان مي باشند. اگر به تاريخچه موسيقي كودك نگاهي بيندازيم ، مشاهده مي كنيم كه از هر دو جنبه ء آموزشي و سرگرمي به اين مقوله پرداخته شده است. موسيقي ، اغلب به عنوان وسيله اي جالب و مفرح جهت آشنايي كودك با فرهنگ كشور خود و ساير ملل دنيا ، آموزش اخلاق نيك و پسنديده ، و پرورش استعدادها و مهارت هاي نهفته در او به كار مي رود.بسياري از ترانه هاي كودكان ، مربوط به ترانه ها و ملودي هاي قومي آن ملت مي باشد. ولي در سال هاي اخير ، ژانر ويژه اي در حوزه ء موسيقي آموزشي بوجود آمده كه از محبوبيتي فراگير برخوردار شده است .



تاریخچه
اولین موسیقی منتشر شده :
رشد صنعت موسیقی در ارتباط  با 1 Tin Pan Alley در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 منجر به خلق مجموعه ای از آثار موسیقی با هدف کودک شد. این آثار شامل : " ده انگشت کوچک دست و ده انگشت کوچک پا " ساختهء ایرا شوستر Ira Shuster و ادوارد جی.نلسون Edward G.Nelson ، و " روزهای مدرسه " (1907) ساختهء گاس ادواردز Gus Edwards و ویل کوب Will Cobb می باشد.شاید به یادماندنی ترین این کارها ، "گردش تدی بیرز" با آهنگسازی جیمی براتون Jimmy Bratton انگلیسی (1907) و با شعر جیمی کندی Jimmy Kennedy می باشد.



اولین آثار ضبط شده در موسیقی کودک :
تا زمانی که موسیقی کودک، صرفاً نقشی واسطه را در موسیقی ایفا می کرد ، مقولهء ضبط و نشر آن همواره به سایر بخش ها در موسیقی گره خورده بود. "مری یک برهء کوچک داشت" اولین کاماتی بودند که توسط توماس ادیسون Thomas Alva Edison در سال 1877 ضبط شد. در 1888 اولین دسک های ضبط شده با نام "صفحه" برای فروش عرضه شدند. یکی از این کارها "ترانه های غاز مادر" بود. اولین فهرست کارهای ضبط شده توسط بسیاری از ناشران شاخص در صنعت ضبط موسیقی _ مانند : ادیسون Edison ، برلینر Berliner و ویکتور Victor
_ همگی شامل
بخش هایی ویژه و مستقل برای موسیقی کودک بودند.
در دهه های 1930 ، 1940 و 1950 کمپانی های ضبط موسیقی ، به نشر آثار ویژهء کودک ادامه دادند. در میان این ناشران، کمپانی های : والت دیزنی Walt Disney ، آر سی ای ویکتور RCA Victor ، دکا رکوردز Decca Records ، کپیتول رکوردز Capitol Records ، برادران وارنر Warner Brothers و کلمبیا رکوردز Columbia Records آثاری را منتشر کردند که بر پایهء کارتون های محبوب و یا ترانه های Nursery Rhymes2 ساخته شده بود.

اغلب این آلبوم ها دارای بروشوری بود که بچه ها می توانستند توسط آن ، ترانه را با خواننده همراهی کنند. بسیاری از چهره های شاخص در تئاتر ، رادیو و انیمیشن _ مانند : بینگ کراسبی Bing Crosby ، هارولد پیری Harold Peary (گیلدر اسلیو بزرگ) ، ارسان ولس Orsan Welles ، دان دولیتل Don Doolitle ، ژانت مک دونالد Jaenette Mc.Donald ، روی راجرز Roy Rogers ، فانی برایس Fanny Brice ، بیل بوید Bill Boyd ، اینگرید برگمن Ingrid Bergman  و فردریک مارچ Fredric March _ در ساخت این آثار حضور داشتند.

 

 

نقش مؤثر دیزنی بعد از دههء 1930 در سینمای کودک ، نشان از کسب جایگاهی ویژه نیز در تولید موسیقی کودک داشت. اولین ترانهء محبوب دیزنی ، "Minnie's Yoo Hoo " قطعه-آهنگ اصلی موسیقی کارتون میکی ماوس بود (1930). بعد از ساخت اولین فیلم بلند انیمیشن (توسط دیزنی) ، یعنی "سفید برفی و هفت کوتوله" (1937) با موسیقی موفق فرانک چرچیل و لری موری _ که شامل آهنگ های "سوت بزن در حالیکه کار می کنی" ، "روزی شاهزادهء من از راه خواهد رسید" و "آه!" می شد _ قالبی برای ترکیب انیمیشن قصه های جن و پری و ترانه های ویژهء آن ، مشخص شد که در فیلم هایی مانند "پینوکیو" (1940) و "آواز جنوب (1946) _ تا دههء 1970 _ از آن ها استفاده گردید.

 


رشد موسيقي كودك در قرن بيستم :

اواسط قرن بيستم ، با تولد كودكان نسل بعد از جنگ(جنگ جهاني دوم)، يك بازار رو به رشد براي موسيقي كودك _ بصورت حوزه اي مستقل _ فراهم شد. Woodie Guthrie ، پيت سيگر Pete Seeger و الا جنكينز Ella Jenkins در ميان كادري مترقي از نظر سياسي و مجرياني آگاه از لحاظ اجتماعي قرار گرفته بودند كه براي اين گروه آلبوم هايي ساختند. در اين زمان صفحات (گرامافون) نوظهوري مانند "رودولف ، گوزن بيني قرمز" و آثار گروه افسانه اي "سنجاب ها Chipmunks " ، جزء پرفروش ترين پروژه هاي موسيقي محسوب مي شدند. (آهنگ Chipmunks در سال 1958 ، به عنوان محبوب ترين كار شناخته شد.)

در دههئ 1960 ، هنگامي كه نسل پس از جنگ دوران كودكي را پشت سر گذاشته و از درك و شعور سياسي برخوردار گشتند ، نسبت به ارزش و محتواي موسيقي قومي و ملي ، وقوف بيش تري پيدا كردند. گروه "پيتر ، پل ، و مري" و گروه لايم ليترز Limeliters و تام پكستن Tom Paxton ، به عنوان هنرمنداني قومي كه براي كودكان موسيقي مي ساختند ، به شهرت رسيدند . در سال 1969 گروه كودك تلويزيون امريكا ، يك برنامه ء آموزشي با عنوان "Sesame Street" ساخت كه موسيقي اين برنامه (بيش تر آهنگ هاي آن توسط دو آهنگساز معروف Joe Raposo و جف ماس Jeff Moss خلق شد.) بر جريان موسيقي كودك در آن زمان تأثير عميقي گذاشت. (اجراي اين برنامه ء تلويزيوني ، برندهء يازده جايزهء گرمي شد.)

در دههء 1970 از زماني كه برنامه هاي موزيكالي مانند "مدرسه راك" و "The Original Letter People " در شبكه هاي تلويزيوني امريكا به نمايش درآمد ، موسيقي كودك جايگاه ويژه اي را در ميان مخاطبان كسب كرد. در اين زمان تلاش ويژه اي براي ساخت موسيقي هاي با ارزشي كه بتواند دانش آموزان را در ياد گيري بهتر دروس خاص مانند رياضي ، تاريخ و زبان انگليسي كمك كند ، انجام گرفت. يكي از برنامه هاي پر مخاطب در آن دوره ، سريال امريكايي "محلهء آقاي راجرز" است ، كه از موسيقي خوش ساختي برخوردار بود. ظهور رافي كاووكيان Raffi Cavoukian (آهنگساز و خوانندهء معروف ارمني-كانادايي) در اواخر دهه 1970 ، مصادف با پيشرفت موسيقي كودك و طرح آن به صورت يك ژانر مستقل در صنعت موسيقي شد.

در اوايل دهه 1990 ، بابي ساسر Bobby Susser تهيه كننده موسيقي و ترانه سرا ، با سرودن ترانه هاي كودكانه _ كه براي يادگيري كودك آسان بودند _ و توليد مجموعهء "ترانه هاي بابي ساسر براي كودكان" كه در آن استفاده از موسيقي كودك جهت آموزش بچه هاي خردسال در مدارس و خانه نشان داده شده بود ، خود را به گونه اي جدي در اين عرصه مطرح كرد. گروه دوئت گرگ و استيو "Greg & Steve" بر واكنش مثبت كودكان نسبت به موسيقي ، متمركز شدند.

در اين دوره والت ديزني با فيلم هاي انيميشن-موزيكال ، دوباره خود را در بازار موسيقي مطرح كرد.اين كمپاني با انيميشن "پري دريايي" (1989) كه براي ترانهء "زير دريا" جايزهء اسكار بهترين ترانه را دريافت نمود، مجدداً شروع به كار كرد. اين موفقيت با انيميشن هاي ديگري مانند : "ديو و دلبر" (1991) ، "علاءالدين" (1992) ، "شير شاه" (1994) _ كه موسيقي آن توسط التون جان و تيم رايس ساخته شده بود _ و "پوكانتس" (1995) ، كه همگي جايزهء بهترين ترانه را كسب كردند ، ادامه يافت.

 


تاريخچه اخير :

موسيقي هم چنان به عنوان يكي از قطب هاي مهم در صنعت موسيقي تجاري امريكا محسوب مي شود.در اوايا سال 2006 ، موسيقي متن فيلم "دبيرستان موزيكال" ، و موسيقي متن انيميشن "جرج كنجكاو" و آلبوم شمارهء 9 مجموعهء "Kidz Bop" در صدر جدول فروش آلبوم هاي موسيقي در امريكا قرار گرفتند ، كه همگي به حوزهء موسيقي كودك اختصاص داشتند. اغلب آلبوم هاي موسيقي كه با هدف كودك ساخته مي شوند مربوط به موسيقي متن فيلم هاي انيميشني و يا تيزرهاي تبليغاتي مي باشند. (براي مثال: كارهاي گروه Wiggles و يا مجموعهء انيميشني "قصه هاي سبزيجات" )

قرن بيست و يكم هم چنين با روندي رو به رشد در تعداد فعالان حوزهء موسيقي كودك روبرو بوده است؛گروه هايي مانند :The Dirty Sock Funtime Band،  Dan Zane ، Parachute Express    ،       Cathy Bollinger و  Laurie Berkner با برنامه هاي گسترده ويژه كودكان ، بسياري از كانال هاي تلويزيوني كودك را مورد هدف قرار داده اند.در اين ميان گروه "Trout Fishing in America" با دنبال كردن سنت تلفيق موسيقي Folk (محلي) با شعرهاي ساده و غير جدي، توفيق چشمگيري بدست آورده است.هم چنين اخيراً گروه هاي راك شرقي مانند "They Might Be Giant" ، آلبوم هايي را منتشر كرده اند كه به طور ويژه براي كودك ساخته شده اند ؛ آلبوم هايي مانند : "NO!" و "Here Come The ABC's" . جيمي بافت Jimmy Buffett خواننده و ترانه سراي امريكايي ، با حذف برخي قسمت هاي ترانهء "چيز برگر در بهشت" ، آن را به ترانه اي مخصوص كودكان تبديل كرده و بازسازي نمود. ترانه هاي او داراي ساختاري ساده و غير پيچيده ، همراه با اشعاري كودكانه است.

يكي ديگر از فعاليت هايي كه در اين اواخر انجام گرفته ، تنظيم نسخه هاي ويرايش شدهء ترانه هاي "Earthy Songs" ، مانند ترانهء Big Rock Candy Mountain براي مخاطب نوجوان است.نسخهء 2008 Big Rock Candy Mountain توسط Gil Mc.Lachlan ، داستان را در قالب رؤياي يك كودك روايت مي كند.آخرين بند شعر اين ترانه چنين است :

In the Big Rock Candy Mountains you 're going on a holiday

Your birhday comes once a week and it's Christmas every day

You never have to clean your room or put your toys away

There's a little white horse you can ride of course

You can jump so high you can touch the sky

In the Big Rock Candy Mountains.

 

در فوريه سال 2009 ، مجموعه كارهاي موسيقي كودك "Bobby Susser" ، از مرز فروش 5 ميليون نسخه نيز گذشت. اين شاهد بر رشد چشمگير و روز افزون ژانر كودك در صنعت موسيقي مي باشد.

http://children-music.blogfa.com
ترجمه : کیمیا مؤذن
توضیحات مترجم : 1.یکی از ناشران بزرگ موسیقی در نیویورک که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، قدرت را در بخش موسیقی مردمی در دست گرفت. 2.Nursery Rhymes ، ترانه های سنتی و ویژه کودکان که به زبان انگلیسی سروده شده است
Tags:
اخرین مقالات

اضافه‌ كردن نظر

لطفا از عبارات مناسب استفاده فرمایید.
با تشکر


کد امنيتي
باز خوانی تصویر امنیتی